خبر فوری
۱۹:۳۳ - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۳۰۱
گزارش محققان دانمارکی؛

بر اساس تحقیقات جدید، مصرف داروهای استاتین کاهنده کلسترول پس از سکته مغزی یا خونریزی داخل مغزی، ممکن است خطر سکته بعدی ناشی از لخته شدن خون را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، دکتر «دیوید گیست»، نویسنده مطالعه از دانشگاه دانمارک جنوبی، می‌گوید: «تحقیقات قبلی نتایج متفاوتی در مورد خطر سکته مغزی در افرادی که استاتین مصرف می‌کنند و قبلاً سکته مغزی خونریزی کننده داشته‌اند، نشان داده است، حال ما این موضوع را بیشتر بررسی کردیم.»

گیست گفت: «ما بررسی کردیم که آیا استفاده از استاتین ها پس از سکته مغزی با خطر سکته مغزی بعدی، از جمله موارد ناشی از خونریزی و لخته شدن خون همراه است.»

«ما دریافتیم کسانی که از استاتین استفاده می‌کنند، با خطر سکته مغزی کمتری مواجه هستند، به ویژه سکته مغزی ایسکمیک، در حالی که هیچ تغییری در خطر سکته مغزی ناشی از خونریزی وجود ندارد.»

در حالی که خونریزی داخل مغزی ناشی از خونریزی در مغز است، سکته مغزی ایسکمیک در اثر انسداد جریان خون به مغز ایجاد می‌شود. سکته مغزی ایسکمیک تقریباً متداول‌ترین نوع سکته مغزی است.

محققان سوابق بهداشتی را در دانمارک مورد مطالعه قرار دادند و بیش از ۱۵۰۰۰ نفر را که اولین سکته مغزی را داشتند، بررسی کردند.

آنها از ۳۰ روز پس از سکته مغزی ناشی از خونریزی تا وقوع سکته مغزی مجدد، مرگ یا پایان پیگیری، که به طور متوسط ۳.۳ سال به طول انجامید، تحت نظر بودند. تیم تحقیق از داروهای تجویز شده برای تعیین اطلاعات در مورد استفاده از استاتین ها مانند آتورواستاتین و سیمواستاتین استفاده کردند.

سپس محققان افراد را باهم مقایسه کردند.

آنها دریافتند حدود ۳۹ ٪ افرادی که سکته مغزی مجدد داشتند، در مقایسه با ۴۱ ٪ از کسانی که سکته مغزی دوم نداشتند، استاتین دریافت کرده بودند.

مصرف استاتین پس از انجام تنظیمات فشار خون بالا، دیابت و مصرف الکل، با ۱۲ ٪ خطر کمتر سکته مغزی مجدد همراه بود.

سپس نویسندگان بیش از ۱۰۰۰ نفر را که سکته مغزی ایسکمیک داشتند با بیش از ۴۰۰۰ نفر که سکته مغزی دیگری نداشتند، مقایسه کردند. حدود ۴۰ ٪ از کسانی که سکته مغزی داشتند، در مقایسه با ۴۲ ٪ از کسانی که سکته مغزی دیگری نداشتند، استاتین دریافت کرده بودند.

استفاده از استاتین با خطر کمتری از سکته مغزی ایسکمیک پس از سکته مغزی اولیه همراه بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: