خبر فوری
۱۲:۱۲ - ۰۲ مهر ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۲۵۵
محققان دانمارکی می گویند؛

انواع خاصی از قرص های پیشگیری از بارداری خطر کمی برای لخته شدن خون دارند. اکنون یک مطالعه جدید نشان می دهد که برخی از مُسکن های رایج می توانند این خطر را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، این مطالعه که روی ۲ میلیون زن دانمارکی انجام شد، نشان داد زنانی که از قرص‌های ضدبارداری یا سایر داروهای ضد بارداری حاوی استروژن استفاده می‌کردند، در معرض خطر ابتلاء به لخته خون در پاها یا ریه‌ها بودند.

اما محققان به یافته دیگری هم پی بردند. زمانی که این زنان از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی یا NSAID نیز استفاده کردند از جمله مُسکن‌های رایجی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، خطر لخته شدن خون در طول هفته‌ها افزایش یافت.

کارشناسان تاکید کردند که خطر لخته شدن خون بسیار کم است.

برخی از داروهای ضد بارداری هورمونی- به ویژه آنهایی که دارای مقادیر بالاتر استروژن هستند- مدتهاست با افزایش اندکی در خطر لخته شدن خون مرتبط هستند. استروژن می‌تواند سطح پروتئین‌های خاصی را که لخته ایجاد می‌کنند در خون افزایش دهد.

در همین حال، NSAID ها نیز با خطر لخته شدن خون مرتبط هستند. اما در مورد اینکه آیا استفاده همزمان از کنترل بارداری و NSAID خطر را افزایش می‌دهد یا خیر، اطلاعات کمی وجود دارد.

محققان سوابق پزشکی ۲ میلیون زن ۱۵ تا ۴۹ ساله را که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ در دانمارک زندگی می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند. در این دوره، تنها بیش از ۸۷۰۰ نفر برای اولین بار دچار ترومبوآمبولی وریدی- لخته خون در ورید پا یا ریه‌ها- شدند.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که استفاده از NSAID به تنهایی با افزایش خطر لخته شدن خون در مقایسه با دوره‌هایی که زنان از مُسکن‌ها استفاده نمی‌کردند، مرتبط بود. به طور مشابه، این خطر در میان زنانی که از داروهای کنترل بارداری حاوی استروژن استفاده می‌کردند، هم افزایش یافت.

اما وقتی این دو با هم ترکیب شدند، خطر لخته شدن خون افزایش قابل توجهی را نشان داد.

دکتر «امانی میدی»، سرپرست این مطالعه در انجمن سرطان دانمارک در کپنهاگ، می‌گوید: «بخش جالب این است که خطر مصرف همزمان بیشتر از مجموع خطرات مصرف فردی است.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: