خبر فوری
۰۸:۰۳ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۵۳

رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت ضمن اعلام اسامی پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور گفت: میانگین سن مادران در هنگام فرزندآوری ۲۷.۳ سال و برای پدران ۳۲ سال است.

به گزارش مدنیوز به نقل از تسنیم، صابر جباری با بیان این که در سال جاری روند نزولی نرخ رشد باروری متوقف شده است، اظهار کرد: یکی از علل آن را می‌توان اجرای قانون جوانی جمعیت دانست. در زمان حاضر نرخ باروری کلی حدود ۱.۶۵ است که این عدد باید براساس قانون برنامه هفتم طی ۵ سال به عدد ۲.۵ برسد.

وی افزود: در حال حاضر استان‌های گیلان، البرز، مازندران، سمنان، مرکزی و تهران جزو سالمندترین استان‌های کشور هستند و سیستان و بلوچستان و هرمزگان جزو جوان‌ترین استان‌های کشور حساب می‌شوند.

 

چرا جمعیت برخی استان‌ها پیرتر است؟


جباری گفت: عوامل مختلفی روی پیر بودن استان‌های ذکرشده تأثیر داشته از جمله این که سن ازدواج افراد در این استان‌ها بالاست؛ جوانان از این استان‌ها به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند و سالمندان بیشتر در این استان‌ها ساکن شده‌اند؛ نرخ باروری و فرزندآوری در استان‌های پیر پایین‌تر است که همه این عوامل باعث شده سالمندی در استان‌های ذکر شده بیشتر از سایر استان‌ها باشد.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان این که عمده این استان‌ها که پیر هستند از نظر اقتصادی جزو استان‌های برخوردار به شمار می‌روند، بیان کرد: این موضوع نشانگر این است که علاوه بر مسائل اقتصادی، عوامل فرهنگی در موضوع جوانی جمعیت نقش اساسی‌تری دارد.

 

فاصله ۴ تا ۵ ساله ازدواج تا فرزندآوری


وی با بیان این که طبق بررسی‌ها، فاصله بین ازدواج و تولد نخستین فرزند در زوجین ایرانی ۴ تا ۵ سال است، تصریح کرد: میانگین سن مادران در هنگام فرزندآوری ۲۷.۳ سال و برای پدران ۳۲ سال است. بیشترین میانگین سنی پدران در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران و معادل ۳۴ سال است و کمترین میانگین سنی پدران در تولد اولین فرزند نیز مربوط به سیستان و بلوچستان با سن ۲۷ سال است.

 

زوجین برای داشتن حداقل ۳ فرزند برنامه‌ریزی کنند


وی تأکید کرد: توصیه ما به جوانان این است که اگر از نظر شرایط جسمی، روانی و اجتماعی آمادگی ازدواج را دارند در ازدواج کردن تأخیر نکنند و همچنین در دو سال اول ازدواج اقدام به فرزندآوری کنند تا گرفتار درمان‌های پیچیده ناباروری نشوند چراکه اگر باروری به تاخیر بیفتد ممکن است مشکل ناباروری دیر تشخیص داده و درمان آن سخت‌تر شود. همچنین توصیه می‌کنیم برای داشتن حداقل سه فرزند برنامه ریزی کنند، زیرا در آینده کشور با معضل تنهایی سالمندان، بیش از پیش روبرو خواهد شد و سالمندانی را خواهیم داشت که شاید مشکل اقتصادی ندارند، اما به دلیل آن که فرزندی ندارند یا تعداد کمی فرزند داشته‌اند از تنهایی رنج می‌برند.

برچسب ها: ازدواج فرزندآوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: