خبر فوری
۱۴:۴۲ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۳۷۵

طی روزهای اخیر شهروندان گرگانی با انتشار تصاویر، فیلم‌ها و متن‌هایی در صفحه‌های مجازی خود از قطع طولانی‌مدت آب در این شهر به‌عنوان مرکز استان گلستان خبر داده‌اند.

به گزارش مد نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، مسئله ای که تابستان سال گذشته نیز رخ‌داده بود و به نظر امسال، حتی پیش از شروع فصل تابستان شدیدتر هم شده است.
روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب گلستان در گفت‌وگو با «پیام ما» نه فقط این خبر را رد نمی‌کند بلکه اعلام می‌کند که این مسئله در سایر شهرهای استان مانند کلاله و بندرگز نیز وجود دارد.
«ولی الله ساور» توضیح می‌دهد که در حال حاضر آبی در گلستان وجود ندارد و همه مخازن خالی شده‌اند: «فکر نمی‌کردیم روزی ناچار شویم سراغ چاه‌هایی برویم که دبی آب ۷ یا ۸ لیتر در ثانیه داشته باشند. سراسر استان غرق در شالیکاری و کشت‌های غرقابی است دبی چاه‌های ما به شدت کم شده است.»

نیاز آبی استان ۲۰۰۰ لیتر بر ثانیه است، اما میزان آورد ما در بهترین حالت ۱۴۰۰ لیتر است. ۸۰ چاه نمی‌تواند نیاز آبی مرکز استان را تامین کند

او که می‌گوید به دلیل جلسه مدیران آب و فاضلاب استان با مدیران ملی این شرکت در حال حاضر امکان گفت‌وگوی ما فراهم نیست اما توضیح می‌دهد که با توجه به نیاز آبی مرکز این استان، میزان کسری آب ۶۰۰ لیتر بر ثانیه است :« نیاز آبی استان ۲۰۰۰ لیتر بر ثانیه است، اما میزان آورد ما در بهترین حالت ۱۴۰۰ لیتر است. ۸۰ چاه نمی‌تواند نیاز آبی مرکز استان را تامین کند.»


به گفته او این وضعیت حتی مورد شهری مانند کلاله که فقط ۱۵۰ لیتر در ثانیه نیاز آبی دارد نیز صادق است: «دبی آب چشمه قره سو، تامین کننده ۷۰ درصد نیاز آبی کلاله به یک باره از ۸۰ لیتر در ثانیه به ۱۲ لیتر رسیده است. ما ۳۸ چاه کشاورزی را به عنوان نخستین راه حل در نظر گرفتیم اما با توجه به کاهش دبی چاه‌ها این همه راه حل منطقی و پایداری نیست. شرکت آب منطقه‌ای استان هم ۳ حلقه چاه جدید برای ما در نظر گرفته است اما هیچ از این راه‌ها مسئله را حل نمی‌کند. به ویژه اینکه با توجه به اختلاف ارتفاع ۵۱۰ متری در زون‌های فشاری گرگان، در شرایط کمبود آب، تنظیم فشار و توزیع بسیار دشوار است.»

برچسب ها: بحران آب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: