خبر فوری
۱۵:۳۳ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۳۶۸

 مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: در مناطق سالک خیز استان اصفهان پشه خاکی‌های تحت عنوان  "فلبوتوموس پاپاتاسی" ناقل سالک هستند.

به گزارش سلامت نیوز، پرویز پرویزی، عضو هیئت علمی بخش انگل‌شناسی انستیتو پاستور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تحقیق اخیر خود و دکتر ناصح ملکی راواسان _ عضو هیات علمی بخش انگل شناسی بر روی "سیستماتیک گردانندگان لیشمانیوز و میکروبیوتای آنها"، اظهار کرد: لیشمانیوزها (سالک) یکی از بیماری‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری فراموش شده منتقله توسط پشه خاکی‌ها هستند که سالانه در سطح جهان در حدود یک میلیون مورد جدید و در ایران ۲۰ هزار مورد جدید از آنها گزارش می‌شود.

وی درباره علائم این بیماری، بیان کرد: آنها طیفی از علائم بالینی از زخم‌های جلدی خوش‌خیم تا بیماری جلدی _ مخاطی و بیماری کشنده احشایی را ایجاد می‌کنند. ویژگی‌های بالینی بیماری لیشمانیوز بسیار پیچیده است و به عوامل متعددی به‌ویژه گونه‌های انگل آلوده‌کننده و عوامل بیماری‌زای آنها و همچنین زمینه ژنتیکی مهره‌داران، وضعیت ایمنی میزبان و محصولات مشتق شده از ناقل بستگی دارد.

عضو هیات علمی بخش انگل‌شناسی انستیتو پاستور، توضیح داد: ابتدا پشه خاکی‌های "فلبوتوموس پاپاتاسی" به‌صورت زنده از نقاط مختلف استان اصفهان که مهم‌ترین کانون لیشمانیوز جلدی روستایی (سالک) در ایران است، صید شدند. باکتری‌های روده پشه خاکی‌ها که در حین گزش ممکن است وارد پوست میزبان شوند از طریق ترشح اجباری بزاق استحصال و هویت آنها مشخص شدند.

رضا فدایی، مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حضور پشه خاکی‌های "فلبوتوموس پاپاتاسی" در اصفهان، اظهار کرد: در مناطق سالک خیز استان اصفهان پشه خاکی‌های تحت عنوان "فلبوتوموس پاپاتاسی" ناقل سالک هستند، البته این مسئله از قدیم وجود داشته و مورد جدیدی نیست.

وی درباره زمان آغاز شیوع سالک در تابستان، افزود: تقریباً از مردادماه به بعد شاهد موارد درگیر شده با سالک در مناطق سالک خیز اصفهان خواهیم بود. ما اقدامات پیشگیرانه را در پنج مرحله انجام می‌دهیم و علاوه‌برآن سم‌پاشی و مه‌پاشی خواهیم کرد، آموزش‌های مردمی و تدارکات دارویی را انجام خواهیم داد، اما تا زمان شروع بیماری نمی‌توانیم از وضعیت این بیماری را پیش‌بینی کنیم.

مسئول گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با تأکید بر اینکه سالک مناطق معینی دارد، تصریح کرد: شهرستان‌های ورزنه، هرند، کوهپایه، جرقویه، نطنز، اردستان و برخوار مناطقی هستند که سالک بیشتر در آنجاها مشاهده می‌شود. قطعاً همه افراد در این مناطق ممکن است با سالک درگیر شوند چرا که سالک از گزش پشه منتقل می‌شود و همه مردم می‌توانند در معرض گزش پشه باشند.

وی در توصیه به شهروندان مناطق سالک خیز، گفت: افراد این منطقه باید سعی کنند ساخت‌وساز خانه‌ها باید با طاق زارها حداقل هزار متر فاصله داشته باشد، زباله و نخاله‌ها در اطراف مناطق مسکونی ریخته نشود، پسماندها را در نقاط معین شده، مدفون کنند، ترجیحاً شب‌ها از باز کردن پنجره‌ها خودداری شود و اگر در بیرون می‌خوابند حتماً از پشه‌بند استفاده کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: