خبر فوری
۰۷:۵۸ - ۲۲ تير ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۳۵۰
محققان هشدار می دهند؛

به گفته محققان، هوایی که تنفس می کنیم ممکن است حاوی سموم و ذرات مضر باشد که می تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، آتش‌سوزی‌های اخیر نشان داده‌اند که تغییرات آب و هوایی چگونه بر کیفیت پایین هوا تأثیر می‌گذارند.

آلاینده‌های هوا هم در اثر انتشار از طریق وسایل نقلیه و کاربری‌های صنعتی و کشاورزی ایجاد می‌شوند و هم ممکن است در داخل خانه ایجاد شوند.

تنفس ذرات مضر می‌تواند خطر مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی، ناراحتی تنفسی و سرطان را افزایش دهد.

هنگامی که شاخص کیفیت هوا (AQI) به سطوح بالایی می‌رسد، می‌توانید با استفاده از ماسک صورت یا خودداری از ورزش در فضای باز، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را کاهش دهید.

به طور متوسط، بزرگسالان ۱۲ تا ۲۰ نفس در دقیقه می کشند.

هوایی که ما تنفس می‌کنیم بسیار بیشتر از اکسیژن حیاتی است؛ حاوی سموم و ذرات معلق (PM) است که سطوح بالای آن می‌تواند به سلامت آسیب برساند.

کیفیت پایین هوا هر روز توسط آلاینده‌های متعدد تشدید می‌شود که می‌تواند خطرات مشکلات سلامتی از بیماری قلبی گرفته تا مشکلات ریوی، سرطان و حتی زوال عقل را افزایش دهد. کیفیت هوای ناسالم با مرگ زودرس هم همراه است.

ذرات معلق (PM) حاوی مولکول‌های جامد یا مایع میکروسکوپی هستند که در هوایی که تنفس می‌کنیم یافت می‌شوند.

یکی از انواع آلودگی ذرات که مخصوصاً برای سلامتی مضر است، PM۲.۵ است، ذرات ریز با قطر فقط ۲.۵ میکرون یا کمتر. اندازه میکروسکوپی PM۲.۵ به آن اجازه می‌دهد تا پس از تنفس به اعماق بدن وارد شود.

دکتر «راسل دیکرسون»، محقق ارشد از دانشگاه مریلند، توضیح می‌دهد: «دلیل خطرناک بودن ذرات PM۲.۵ این است که با هوا در سیستم تنفسی فوقانی شناور می‌شوند، در عمق ریه‌ها به داخل کیسه‌های هوایی می‌روند.»

دیکرسون در ادامه افزود: «وقتی شما ماده PM۲.۵ را تنفس می‌کنید، می‌تواند از غشای کیسه‌ها عبور کرده و وارد خون شود. در نتیجه، التهاب و استرس اکسایشی می‌تواند رخ دهد که منجر به بروز مشکلات سلامتی می‌شود.»

به گفته محققان، ذرات PM۲.۵ عامل بیش از ۱۰ درصد تمامی مرگ‌های زودرس در جهان هستند.

در واقع، سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که سالانه حدود ۷ میلیون مرگ زودرس ناشی از آلودگی هوای داخل و خارج از خانه اتفاق می‌افتد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: