خبر فوری
۰۸:۱۶ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۲۳۵
محققان توصیه می کنند؛

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تمرکز بر نکات مثبت و نه منفی در زندگی روزمره، ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به افسردگی کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، «لیرا یون»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه مریلند، گفت: «آنچه که ما شروع به درک کردیم این نیست که افراد مبتلا به افسردگی چگونه اطلاعات منفی را پردازش می‌کنند، بلکه موضوع جالبی در مورد نحوه پردازش اطلاعات مثبت وجود دارد که ممکن است واقعاً در حفظ خلق منفی یا خلق افسرده آنها مهم باشد.»

محققان ۴۴ مطالعه گذشته را تجزیه و تحلیل کردند تا بهتر بفهمند افرادی که دارای سابقه افسردگی حاد هستند چه مدت زمانی را صرف پردازش اطلاعات منفی و مثبت می‌کنند. این متاآنالیز شامل بیش از ۲۰۰۰ نفر با سابقه اختلال افسردگی حاد و بیش از ۲۲۰۰ نفر بدون این عارضه بود.

این مطالعات به پاسخ شرکت‌کنندگان به اطلاعات منفی، مثبت و خنثی، مانند عکس‌های افراد یا کلماتی که شاد، غمگین یا فاقد این معانی بودند، پرداختند.

شرکت‌کنندگانی که از نظر روانی سالم بودند، بدون در نظر گرفتن مثبت، منفی یا خنثی بودن، به اطلاعات هیجانی و غیر عاطفی سریع‌تر پاسخ می‌دادند. آنها همچنین در مدت زمانی که برای پردازش اطلاعات مثبت در مقابل منفی صرف کردند، تفاوت معناداری داشتند.

کسانی که اختلال افسردگی حاد داشتند زمان بیشتری را صرف اطلاعات منفی کردند.

به گفته یون، «همه ما وقتی اتفاق استرس زا می‌افتد ناراحت می‌شویم. این یک واکنش طبیعی است. اما برخی از افراد می‌توانند در زمان انجام یک کار دیگر، نظیر صحبت کردن با بچه‌هایشان یا انجام کارهای خانه، به کارشان ادامه دهند و آن موضوع را کنار بگذارند.»

اما برخی افراد دیگر قادر به انجام این کار نیستند. یون توضیح داد: «فکر در مورد بحثی که قبلاً داشتند یا نظراتی که شنیده بودند، مدام به ذهنشان بازمی گردد، در نتیجه کاری را که در حال حاضر باید انجام دهند، متوقف کرده و کنار می‌گذارند.»

یون گفت: «آنچه که مطالعه به ما نشان می‌دهد این است که افرادی که در گذشته افسردگی داشته، اما در حال حاضر افسرده نیستند، در رهایی از اطلاعات منفی نامربوط نسبت به اطلاعات نامربوط مثبت، مشکل بیشتری دارند.»

یون گفت: «این افکار منفی به جای اینکه فضایی را برای انجام کارهایی که در حال حاضر لازم است باقی بگذارند، بر شرایط غالب می‌شوند که به نوبه خود ممکن است احساسات منفی بیشتری ایجاد کند، و اگر دوباره مسئله استرس زا دیگری اتفاق بیفتد، ممکن است آنها را آسیب پذیرتر کند و سپس یک دوره دیگر افسردگی را تجربه کنند.»

از جمله مؤثرترین درمان‌های افسردگی، تراپی و دارو درمانی است که گاهی اوقات به صورت ترکیبی انجام می‌شود. دکتر «جورج آلوارادو»، روانپزشک، می‌گوید که درمان شناختی رفتاری (CBT) یکی از رویکردهای پرکاربرد است و یکی از پایه‌های اصلی آن درمان بازسازی شناختی است.

بسیاری از درمان‌ها آموزش مهارت‌هایی است که افراد می‌توانند خارج از جلسه از آن استفاده کنند و می‌تواند به ایجاد تغییرات در محل کار، روابط یا شیوه زندگی برای بهبود خلق و خو کمک کند. همچنین داشتن خواب خوب، ورزش و داشتن یک رژیم غذایی سالم بسیار مهم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: