خبر فوری
۱۱:۱۴ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۵۸

از اهمیت و تاثیر تمرین‌های بدنی و ورزش در بهبود سلامت جسم و روان بسیار شنیده‌ایم اما آیا زمان تمرین بدنی طی شبانه‌روز هم مهم است؟ شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» در گزارشی به بررسی تاثیر زمان انجام این تمرین‌ها پرداخته است.

به گزارش مدنیوزبه نقل از ایسنا، کارشناسان سلامت در پاسخ به پرسشی درباره زمان تمرین بدنی می‌گویند: زمان تمرین به هدف‌هایتان بستگی دارد. اما هر تمرین بدنی، فارغ از اینکه چه زمانی از شبانه‌روز باشد، بهتر از ورزش نکردن است.

دکتر «سو دکوتیس»، پزشک متخصص کاهش وزن، اخیرا به بی‌بی‌سی گفته است: من به مراجعانم می‌گویم هر زمان که می‌توانند تمرین کنند. اگر برایتان راحت‌تر است که صبح به باشگاه بروید، حتما همین کار را بکنید. اگر تا عصر نمی‌توانید به باشگاه بروید، همان عصر بروید.

«مائورو مایتا»، کارشناس سلامت در این باره می‌گوید وقتی صحبت از ورزش و تمرین بدنی در ساعت‌های مختلف شبانه‌روز می‌شود، تفاوت‌هایی را باید در نظر گرفت.

مایتا می‌گوید: تمرین‌ بدنی صبح می‌تواند به افزایش سوخت‌وساز (متابولیسم) و میزان انرژی موجود در طول روز کمک کند و برای داشتن روال ثابت روزانه عالی است.

طبق پژوهشی در سال گذشته، متخصصان «رابطه خطی قوی» بین ورزش و کاهش چاقی در افرادی مشاهده کردند که صبح‌ها ورزش می‌کردند. این رابطه قوی در گروهی که بعدازظهر و غروب تمرین می‌کردند، دیده نشد.

مایتا در مورد ورزش بعدازظهر می‌گوید: تمرین ورزشی بعدازظهر مثل کاهنده استرس پس از یک روز طولانی عمل می‌کند. علاوه بر این، به‌نظر می‌رسد که دمای بدن و انعطاف‌ عضلات در اواخر بعدازظهر به اوج می‌رسد. بنابراین، زمان خوبی برای تمرین‌های بدنی شدیدتر است.

تمرین بدنی در شب

به گزارش ایندیپندنت، به گفته مایتا، ورزش در شب کمک می‌کند که از استرس روز رها و همچنین آرام شویم.

مایتا در این‌ باره می‌گوید: اگر تمایل دارید که در شب تمرین بدنی کنید، برای جلوگیری از اختلال خواب باید این فعالیت را حداقل چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب تمام کنید.

او می‌گوید: حتما ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به آرام‌سازی کامل بدن اختصاص بدهید تا ضربان قلب را به سطح مناسب برای استراحت نزدیک کنید.

به گفته مایتا، بهترین زمان و همچنین دفعات تمرین بدنی به ترجیح شخصی و برنامه فردی‌ و نحوه واکنش بدن‌ هر فرد بستگی دارد. همچنین، لازم نیست که حتما زمان و ساعت خاصی از روز را به ورزش اختصاص دهید.

تمرین‌های بدنی کوتاه‌مدت (ریزتمرین‌های بدنی) از ۲۰ ثانیه تا چند دقیقه در هر بار نیز روشی عالی برای گنجاندن فعالیت بدنی در برنامه روزانه است.

مایتا می‌گوید: زمانی را انتخاب کنید که شما را در روال تمرین‌های بدنی‌تان به‌ نوعی ثبات برساند. پیگیری و نظم مهم‌تر از تمرین بدنی در زمانی خاص از شبانه‌روز است. به بدنتان توجه کنید و طبق نیازتان عمل کنید. اگر هدف ورزشی مشخص یا ملاحظات سلامت خاصی را دنبال می‌کنید، حتما با متخصص مشورت کنید.

فواید فعالیت بدنی منظم

داشتن یک برنامه تمرینی و فعالیت بدنی مناسب و کافی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام برای همه افراد ضروری است.

فعالیت بدنی منظم و ورزش می تواند منجر به افزایش طول عمر شده و زندگی شادتری را برای افراد به ارمغان بیاورد.

در ادامه به شش مورد از فواید اصلی داشتن فعالیت بدنی منظم خواهیم پرداخت:

۱. ورزش، وزن را کنترل می کند

ورزش می تواند به کنترل وزن، جلوگیری از افزایش وزن یا حفظ روند کاهشی وزن کمک کند. وقتی فعالیت بدنی دارید، کالری می سوزانید وهرچه فعالیت شدیدتر باشد، کالری بیشتری می سوزانید.

۲. ورزش با بیماری های قلبی مبارزه می کند

فعال بودن، لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL یا کلسترول خوب را افزایش داده و تری گلیسیریدهای ناسالم را کاهش می دهد. همچنین باعث می شود خون شما به آرامی جریان داشته باشد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

۳. ورزش باعث بهبود خلق و خو می شود

فعالیت بدنی مواد شیمیایی مختلف در مغز را تحریک می کند که ممکن است احساس شادی، آرامش بیشتر و در عین حال اضطراب کمتری در شما ایجاد کند. همچنین ممکن است با ورزش منظم نسبت به ظاهر خود احساس بهتری پیدا کنید که می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش داده و عزت نفس شما را بهبود بخشد.

۴. ورزش باعث افزایش انرژی می شود

فعالیت بدنی منظم می تواند قدرت عضلانی شما را بهبود بخشد و استقامت شما را افزایش دهد. ورزش، اکسیژن و مواد مغذی را به بافت های شما می رساند و به سیستم قلبی عروقی شما کمک می کند کارآمدتر شود. همچنین هنگامی که سلامت قلب و ریه شما بهبود یابد، انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خواهید داشت.

۵. ورزش، خواب را بهبود می بخشد

فعالیت بدنی منظم می‌تواند به شما کمک کند سریع‌تر بخوابید، بهتر بخوابید و خواب عمیق‌تری داشته باشید.

۶. ورزش به بهتر شدن زندگی اجتماعی کمک می کند

ورزش و فعالیت بدنی می تواند لذت بخش باشد. ورزش به شما این فرصت را می دهد که آرام شوید، از فضای باز لذت ببرید یا به سادگی در فعالیت هایی شرکت کنید که شما را خوشحال می کند. فعالیت بدنی همچنین می تواند به شما در ارتباط با خانواده یا دوستان در یک محیط اجتماعی سرگرم کننده کمک کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: