خبر فوری
سرپرست دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری وزارت بهداشت منصوب شد مصوبات جدید شورای آموزش دندانپزشکی تخم‌مرغ را فقط پخته مصرف کنید راه‌اندازی شبکه‌ای یکپارچه از مراکز تخصصی درمان ناباروری اطلاع‌رسانی به‌موقع، سپر نظام سلامت در برابر موج شایعات است شیر مادر موجب درمان زردی نوزاد می‌شود رییس دبیرخانه ستاد اجرایی کشوری برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع منصوب شد ابلاغ دستورالعمل رفاهیات کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی وزارت بهداشت پیاده سازی نظام مراقبت غذا و تغذیه در شبکه بهداشتی کشور هشدار درباره شیوع اندومتریوز در زنان سن بالای بارداری؛ زنگ خطر برای مادران آینده بیانیه معاون پرستاری وزارت بهداشت در وبینار روز جهانی پرستار کاهش ۳.۱ درصدی تلفات جاده‌ای در سال گذشته اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل قانون کار از سال ۱۴۰۴ برای کارکنان مشاغل کارگری نظام سلامت افزایش مبلغ اضافه‌کار پرتوکاران و آزمون استخدامی در مراحل نهایی پیگیری
۱۱:۲۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴
تعداد‌بازدید‌: ۳۰

در چهل و سومین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی، مصوبات مهمی در راستای به‌روزرسانی آیین‌نامه‌های آموزشی و ارتقای فرآیند‌های تخصصی به تصویب رسید.

به گزارش مدنیوز، اصلاح بند‌هایی از آیین‌نامه‌های آزمون دانشنامه و دستیاری و نیز تصویب امکان فعالیت انتفاعی برای متعهدین خدمت، از جمله تصمیمات کلیدی این نشست بود که می‌تواند زمینه‌ساز تحولات مثبت در نظام آموزش دندانپزشکی کشور باشد.

مهدی کدخدازاده، دبیر این شورا با بیان اینکه رسالت ما صرفاً انتقال دانش نیست، افزود: بلکه اشتیاق یادگیری را در دل دانشجویان بیدار کنیم. دانشجوی موفق کسی است که با دل و جان علم بیاموزد. علم زمانی به حقیقت می‌پیوندد که به کار گرفته شود و در خدمت انسان قرار گیرد.

وی به چالش‌ها و فرصت‌های آموزش دندانپزشکی پرداخت و مهم‌ترین محور‌های پیشنهادی خود به روسای دانشکده‌های دندانپزشکی را چنین برشمرد: بازنگری در سرفصل‌های آموزشی با رویکرد آینده‌نگر باید صورت گیرد. برنامه‌های درسی باید بر اساس نیاز‌های آینده طراحی شوند، نه صرفاً شرایط فعلی. هدف ما باید تربیت دانشجویانی باشد که برای دهه‌های آینده آماده باشند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با تاکید بر توسعه مهارت‌های نرم و اخلاق حرفه‌ای، گفت: ارتباط مؤثر، تفکر انتقادی و اخلاق حرفه‌ای از ارکان مهم اعتمادسازی در درمان هستند. آموزش اخلاق باید مبتنی بر تجربه و تعامل باشد تا به تربیت پزشکانی متعهد و انسان‌محور بینجامد.

وی تقویت آموزش بالینی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین را مهم دانست و گفت: دانشجویان باید با فناوری‌های جدید مانند CAD/CAM، تصویربرداری دیجیتال و هوش مصنوعی آشنا شوند تا آماده ورود به عرصه حرفه‌ای باشند.

کدخدازاده با اشاره به ضرورت افزایش تعاملات علمی بین‌المللی، یادآور شد: دسترسی به دانش روز و بهره‌مندی از تجربیات بین‌المللی، نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزش دندانپزشکی دارد. همچنین آموزش باید مبتنی بر شواهد و تصمیم‌گیری بالینی هوشمند باشد. از سوی دیگر درمان باید مبتنی بر شواهد علمی و نیاز واقعی بیمار باشد، نه صرفاً دانش حفظ‌شده.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی بر ضرورت تربیت دندانپزشکان مسئولیت‌پذیر و جامعه‌نگر تاکید کرد و گفت: دندانپزشکی صرفاً مهارتی فنی نیست؛ بلکه باید در خدمت ارتقای سلامت جامعه و تحقق عدالت سلامت باشد.

وی با تأکید بر نقش بنیادین اخلاق حرفه‌ای در آموزش دندانپزشکی، اظهار کرد: اخلاق حرفه‌ای زیربنای اعتماد بیماران و جامعه به دندانپزشکان است. بدون پایبندی به اصول اخلاقی، حتی بالاترین مهارت‌ها نیز بی‌اثر خواهند بود. اخلاق حرفه‌ای شامل احترام به کرامت انسانی، حفظ رازداری، عدالت در ارائه خدمات و پاسخگویی اجتماعی است و باید از حالت صرفاً نظری خارج و به صورت عملی و تعاملی به دانشجویان آموزش داده شود. تربیت دانشجویان اخلاق‌مدار، تضمین‌کننده آینده‌ای سالم و حرفه‌ای در عرصه دندانپزشکی است.

کدخدازاده در پایان یادآور شد: دانش، مهارت و اخلاق باید باهمدیگر پیوند داشته باشند و لازم است شوق آموختن را به شوق آفریدن و اخلاق‌مداری بدل کنیم. هدف نهایی ما تربیت معمارانی است که با بهره‌گیری از علم، مهارت و ارزش‌های انسانی، سلامت دهان و دندان جامعه را تضمین کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: