خبر فوری
۰۹:۱۵ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۳
تعداد‌بازدید‌: ۱۵

دکتر جلیل سعیدلو، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی:

شوک در تامین و تولید تجهیزات پزشکی جامعه را نگران و مضطرب می‌کند

 بر اساس مبانی علم اقتصاد و نظرات اساتید این حوزه، بهترین و ایده‌آل‌ترین راه در این خصوص، حذف چند نرخی ارز است یعنی ارز باید تک نرخ باشد تا همه صنایع و شرکت‌های پذیرنده خدمات و خریدار کالا، بر اساس فعالیتهای خود را تنظیم کنند و این نقطه مطلوبی است که همه دوستداران اقتصاد کشور و نظام، دلسوزانه آن را پیشنهاد می‌دهند و امیدواریم که با هدایت دولت جدید به آن نقطه برسیم.

 وقتی در صنعت تجهیزات پزشکی، یکباره نرخ ارز ترجیحی حذف می‌شود بدون شک با افزایش قیمت و کمبود رو به رو خواهیم شد و این سبب شوک نقدینگی شده و مشکل ریال و نقدینگی را در این صنعت به وجود خواهد آورد.

 در اجرای طرح دارویار در دولت سیزدهم نیز تمام تولید کننده‌های دارو با بحران نقدینگی مواجه شدند، بنابراین اگر قرار است ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی حذف شود، باید با تدبیر و پیش بینی تامین منابع ریالی انجام شود.

 همان هزینه ای که دولت قرار است به شکل یارانه بابت ارز پرداخت کند را در انتهای زنجیره در اختیار سازمان های بیمه‌گر یا مراکز درمانی قرار دهد تا هزینه ها از آن محل جبران شود.

 اصلی‌ترین مسئله احتمال حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، تامین کالاهای مصرفی سلامت، ملزومات پزشکی و تجهیزات سرمایه ای است و نباید این مسئله دچار خطر شود چرا که باید منابع به طور کامل دیده شود و در یک پروسه مدیریت شده این اتفاق صورت گیرد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: