
نشست "راویان سلامت" با حضور سخنگوی دولت، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فعالان روابط عمومی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
به گزارش مدنیوز، این نشست با محوریت نقش راهبردی روابط عمومیها در حوزه سلامت و ارتباطات اجتماعی و با حضور فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، حسین کرمانپور رییس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، محمداسماعیل قیداری، رییس دانشگاه، مژگان جزیزاده کریمی مدیر روابط عمومی دانشگاه و جمعی از مسئولان و فعالان روابط عمومی دانشگاه برگزار شد.
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت با تبریک به مناسبت هفته روابط عمومی، خدا قوت ویژهای به مسئولان این حوزه گفت و ادامه داد: فعالیتهای مسئولان روابط عمومی کمتر دیده میشود.
وی افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای بشر، سازمان است و نقش بسیار مهمی در زیست جامعه دارد. حداقل وظیفه روابط عمومی سازمانها، اطلاع رسانی و مهمترین وظیفه آن اقناع سازی تفکر جامعه است.
روابط عمومی؛ شریک راهبردی مسیر آموزش و ارتقای سواد جامعه
به گفته وی، یکی از مهمترین شرکای راهبردی در مسیر آموزش و ارتقای سواد جامعه، روابط عمومی است.
مهاجرانی، ترجمه نیازهای مردم، سیاستگذاری، اجرا و نظارت بر پیامهای سازمان به مخاطبان و برقراری ارتباط موثر میان مردم و سازمان را از مهمترین وظایف روابط عمومیها دانست.
سخنگوی دولت تصریح کرد: روابط عمومیها باید مخاطبان خود را بشناسند و نوع مواجهه با مطالبهگریها را مطابق با نیازهای مخاطب تغییر دهند.
وی با بیان اینکه روابط عمومی باید درست بشنود و پیام را درست منتقل کند، گفت: روابط عمومی پیشانی سازمان و بدنه فعال ساخت اعتماد اجتماعی است که با شناخت مخاطبها و جنس پیام مورد نیاز آنها محقق میشود.
مهاجرانی عنوان کرد: روابط عمومیها باید در جریان تصمیمات مهم سازمانها قرار گیرند تا تصمیم اجتماعی مطلوبی ایجاد شود.
وی تاکید کرد: مسئولان این حوزه باید صدای سازمان را به مردم برسانند و صدای مردم را بر سر میز تصمیمگیری بیاورند تا وظیفه سازمانی خود را ادا کنند.
بار آموزش سلامت جامعه؛ بر دوش روابط عمومیها
وی در پایان با تاکید بر اینکه قسمتی از بار آموزش جامعه بر دوش روابط عمومیهاست، گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که روابط عمومیهای سازمانهای سلامت محور باید دنبال کنند، آموزش و فرهنگسازی با محوریت تقدم پیشگیری بر درمان است.
حسین کرمانپور مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت در این جلسه ضمن تبریک به مناسبت هفته ملی ارتباطات و روابط عمومی، اظهار کرد: برای تقویت ساختار تشکیلاتی روابط عمومی نیاز به کمک همه مسئولان روابط عمومی داریم تا نتیجه تلاشها و اقدامات این حوزه در سراسر کشور دیده شود.
سوژه و روایت، قلب تپنده روابط عمومی
کرمانپور خطاب به مسئولان روابط عمومی مراکز گفت: گزارشدهی بخشی از وظایف روابط عمومیهاست، اما موضوع اصلی سوژه و روایت است. همه افرادی که شما با آنها سروکار دارید، روایتی دارند و شما باید راوی آنها باشید.
به گفته وی، جنس کار روابط عمومی به گونهای است که نمیتوان آن را قائل به ساعت کاری دانست، مسئولان روابط عمومی باید هر ساعتی از شبانهروز آماده خدمترسانی باشند.
رییس روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بر ضرورت مقابله با اخبار غیرعلمی، تمرکز بر تولید محتوا توسط کاربر (UGC)، واکنش نشان دادن نسبت به وقایع اطراف خود به کمک صاحبنظران حوزه، توجه ویژه به موضوع جمعیت در محتواهای تولیدی، برقراری ارتباط با رسانههای محلی، کشف استعدادها و توانمندیهای خانواده سلامت و روایت آنها تاکید کرد.
وی ادامه داد: یکی از پویشهای موفق، پویش نه به تصادف بود که در ایام عید اجرا و در جریان این پویش همفکری و همدلی در میان تمامی ارگانها ایجاد شد. این اقدامات که در جهت منافع مردم به ویژه سلامت مردم رقم میخورد، باید توسعه یابد.
محمداسماعیل قیداری رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با تبریک به مناسبت فرارسیدن روز روابط عمومی، بر اهمیت وظایف روابط عمومیها در توجه به ارتباطات درون سازمان و برون سازمانی تاکید کرد و گفت: مسئولان این حوزه باید متفکر، با انگیزه و با سلیقه باشند و به رضایتمندی پرسنل توجه ویژه داشته باشند.
مژگان جزیزاده کریمی مدیر روابط عمومی دانشگاه نیز در این نشست ضمن تبریک هفته روابط عمومی و قدردانی از تلاشگران عرصه روابط عمومی بر لزوم توجه به مسائل مسئولان روابط عمومی و اجرای برنامههای توانمندسازی نیروهای انسانی تاکید کرد.
به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۸۲ مرکز تحقیقاتی، ۱۲ دانشکده، ۱۰ شبکه بهداشت و درمان، ۲۰ بیمارستان و ۸ معاونت، جمعیت نزدیک به ۶ میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است که نقش روابط عمومی دانشگاه را سنگین و پررنگتر میکند.
وی با بیان اینکه روابط عمومی به عنوان چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای سازمان عمل میکند، جایگاه مهم و حساس روابط عمومی را در سازمانها یادآور شد.
وی در پایان بر اهمیت توجه مسئولان روابط عمومی به افزایش رضایتمندی پرسنل، به عنوان یکی از اولویتهای سازمان تاکید کرد.
در ادامه این جلسه زین زردار، عضو هیئت علمی دانشگاه علامهطباطبایی و استاد علوم ارتباطات، ضمن گرامیداشت روز روابط عمومی به نقش و اهمیت فعالان روابطعمومی نظام سلامت در ارتقای سلامت جامعه تاکید کرد.
ترویج سلامت بر عهده روابطعمومیها
زردار ادامه داد: روابط عمومی سلامت علاوه بر وظایف عمومی، وظیفه کلیدی ترویج سلامت را نیز برعهده دارد و در جایگاه ارتباطگر سلامت قرار میگیرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه روابط عمومی مناسبات نظام سلامت را سامان میدهد، افزود: شناسایی اختلالهای ارتباطی، تعریف استراتژی و آموزش آن، توانمندسازی و آماده سازی کادر درمان برای آموزش جامعه هدف، برقراری ارتباط بهتر با رسانهها و آموزش عمومی سلامت از جمله وظایف روابط عمومی سلامت است.
وی همچنین با اشاره به برنامهریزیهای انجام شده برای راهاندازی رشته ارتباطات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، روابط عمومی دانشگاه را در این عرصه پیشگام خواند و گفت: در زمان کرونا بنا شد با راهاندازی رشته ارتباطات سلامت افراد در هر دو فضای نظام سلامت و فضای رسانه آموزش ببینند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: گره اصلی حوزه ارتباطات سلامت با تعریف این مهارت باز میشود. افکارسنجی، بیان روایات جامعه و شناخت و رفع اختلال در ذهنیت کادر درمان و اینکه برخی از آنها تصور میکنند خدمت درمانی به عملکرد ارتباطاتی ارجح است، به همت روابط عمومی محقق میشود.
در ادامه این نشست علی شاکر روزنامهنگار و دکترای ارتباطات از دانشگاه علامهطباطبایی به ارایه مطالبی در خصوص نقش هوش مصنوعی در علوم ارتباطات پرداخت.