خبر فوری
سرپرست دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری وزارت بهداشت منصوب شد مصوبات جدید شورای آموزش دندانپزشکی تخم‌مرغ را فقط پخته مصرف کنید راه‌اندازی شبکه‌ای یکپارچه از مراکز تخصصی درمان ناباروری اطلاع‌رسانی به‌موقع، سپر نظام سلامت در برابر موج شایعات است شیر مادر موجب درمان زردی نوزاد می‌شود رییس دبیرخانه ستاد اجرایی کشوری برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع منصوب شد ابلاغ دستورالعمل رفاهیات کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی وزارت بهداشت پیاده سازی نظام مراقبت غذا و تغذیه در شبکه بهداشتی کشور هشدار درباره شیوع اندومتریوز در زنان سن بالای بارداری؛ زنگ خطر برای مادران آینده بیانیه معاون پرستاری وزارت بهداشت در وبینار روز جهانی پرستار کاهش ۳.۱ درصدی تلفات جاده‌ای در سال گذشته اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل قانون کار از سال ۱۴۰۴ برای کارکنان مشاغل کارگری نظام سلامت افزایش مبلغ اضافه‌کار پرتوکاران و آزمون استخدامی در مراحل نهایی پیگیری
۰۷:۵۳ - ۱۹ آذر ۱۴۰۳
تعداد‌بازدید‌: ۵۰۲

سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو تاکید کرد که این سازمان خاصیت درمانی چای سبز برای لاغری را تایید نمی‌کند و اعلام کرد که نهادهای نظارتی مسئول برخورد با تبلیغات غیرمجاز در حوزه سلامت هستند.

به گزارش مدنیوز به نقل از ایلنا،در پی تبلیغات اخیر در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر تاثیر چای سبز در کاهش وزن، به ویژه توسط بلاگرهای اینستاگرامی، برخی ادعا کردند که این محصول مجوز سازمان غذا و دارو را دارد و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد. با این حال، برخی مصرف‌کنندگان این چای سبز گزارش داده‌اند که پس از استفاده از آن، هیچ تغییر ملموسی مشاهده نکرده‌اند و زمانی که برای پیگیری موضوع به برند تولیدکننده مراجعه کردند، نه تنها جوابی دریافت نکردند بلکه حساب‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی مسدود شد. در همین راستا، خبرنگار ایلنا موضوع خاصیت درمانی چای سبز را از سازمان غذا و دارو پیگیری کرد.

محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو،تاکید کرد: «در زمینه تبلیغات محصولات سلامت از جمله غذا، دارو، نوشیدنی‌ها و مکمل‌ها، قوانین و مقررات دقیقی وجود دارد که هدف آن‌ها حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از گمراهی مصرف‌کنندگان است. هر محصولی که در دسته محصولات سلامت قرار می‌گیرد، باید تنها بر اساس مجوزهایی که از مراجع معتبر به‌ویژه سازمان غذا و دارو دریافت کرده است، ادعاهای خود را مطرح کند.»

وی افزود: «اگر محصولی مانند چای سبز قصد تبلیغ اثرات خاصی مانند کاهش وزن یا درمان بیماری‌ها را دارد، باید این ادعا به‌طور علمی و مستند تایید شده باشد و در مجوز صادر شده از سازمان غذا و دارو قید گردد. در صورتی که محصولی بدون مجوز معتبر، چنین ادعاهایی را مطرح کند، این اقدام تخلف محسوب می‌شود.»

هاشمی توضیح داد که مطابق با موازین قانونی، سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای نظارتی مسئول نظارت بر تبلیغات محصولات سلامت و استفاده از مجوزهای قانونی هستند. هر گونه تبلیغ که فاقد مجوز معتبر باشد یا ادعای اثربخشی غیرمجاز مطرح کند، ممکن است موجب نقض حقوق مصرف‌کنندگان و ایجاد مشکلات جدی برای سلامت افراد شود.

وی تاکید کرد: «هدف اصلی این اقدامات، حفظ سلامت عمومی و جلوگیری از گمراهی مصرف‌کنندگان است. سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای نظارتی موظف به برخورد با تخلفات تبلیغاتی هستند که می‌تواند شامل جریمه‌های مالی، توقف تبلیغات و حتی اقدامات قانونی علیه تولیدکنندگان یا تبلیغ‌کنندگان محصولات فاقد مجوز باشد.»

در خصوص چای سبز برند "امیر اعلم" که اخیراً تبلیغ آن به‌طور گسترده در فضای مجازی مطرح شده بود، هاشمی گفت: «این محصول مجوز سازمان غذا و دارو را دارد، اما باید توجه داشت که هیچ‌گونه ادعای درمانی برای آن تایید نمی‌شود. سازمان غذا و دارو مجوز درمانی بودن این محصول را تایید نمی‌کند.»

این پاسخ سازمان غذا و دارو، گام مهمی در جهت آگاهی‌رسانی به مصرف‌کنندگان و تأکید بر لزوم رعایت استانداردها و مقررات در تبلیغات محصولات سلامت است.

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: