خبر فوری
۱۰:۱۴ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
تعداد‌بازدید‌: ۲۰

معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد: ظرفیت پزشکی از ۸۰۰۰ به ۱۶۰۰۰ نفر و دندانپزشکی از ۱۷۰۰ به ۳۴۰۰ نفر در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته که فشار بی‌سابقه‌ای به دانشگاه‌ها وارد کرده است.

به گزارش مدنیوز، دکتر سید جلیل حسینی، در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور، با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی اجرایی در تمامی سطوح مدیریتی آموزش علوم پزشکی، اظهار کرد: نوشتن جداول برنامه‌های عملیاتی فرآیندی زمان‌بر است و در عمل اجرای آن بدون تدوین دقیق امکان‌پذیر نیست. ما با استناد به اهداف کلان و اسناد بالادستی، در راستای توسعه کمی و کیفی نظام آموزش علوم پزشکی، اقدام به انتخاب ۲۳ هدف اختصاصی، طراحی ۳۴ برنامه، ۱۵۵ فعالیت و تعریف ۱۲ فعالیت ستادی و ۴۳ فعالیت دانشگاهی کردیم.

بازنگری ظرفیت پذیرش دانشجو با تأکید بر نیاز کشور
یکی از محوری‌ترین برنامه‌های تدوین‌شده، بازنگری ظرفیت پذیرش دانشجو است که با ماده ۶۹ قانون برنامه هفتم توسعه و سایر مواد قانونی همچون ۷۲، ۹۳، ۹۸ و ۹۶ مطابقت دارد. در این چارچوب، بازنگری ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های منتخب، متناسب با نیاز کشور طراحی شده و از دانشگاه‌ها خواسته شده است با بررسی دقیق زیرساخت‌ها و امکانات خود، درخواست‌های مستند و همراه با منابع و دلایل توجیهی ارائه دهند.

افزایش ظرفیت پزشکی و بحران‌های ناشی از آن
وی با اشاره به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی تصریح کرد: ظرفیت پزشکی از ۸۰۰۰ به ۱۶۰۰۰ نفر و دندانپزشکی از ۱۷۰۰ به ۳۴۰۰ نفر در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته که فشار بی‌سابقه‌ای به دانشگاه‌ها وارد کرده است. در سه تا چهار ماه اخیر، با تلاش شبانه‌روزی سعی کردیم مصوبات لازم برای تأمین بودجه را دریافت کنیم، اما متأسفانه تأمین ۳۷ هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای ساخت و سازهای زیرساختی، کلاس‌ها و سایر امکانات آموزشی تا کنون محقق نشده است.
وی افزود: در برخی دانشگاه‌ها حتی با مشکل حضور و غیاب دانشجویان پزشکی مواجه هستیم که ضرورت بازنگری جدی در سیاست‌های ظرفیت‌پذیری را دوچندان کرده است.

برنامه‌های عملیاتی در حوزه‌های آموزش بین‌الملل، تخصصی و درآمدزایی
از دیگر برنامه‌های عملیاتی می‌توان به پذیرش دانشجوی بین‌الملل، بازنگری ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی، و کسب درآمد از محل آموزش‌های آزاد، مسئولیت اجتماعی، و مشارکت بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد. مسئولان وزارت بهداشت بر این باورند که دانشگاه‌ها باید علاوه بر تأمین هزینه‌های آموزشی، دست‌کم ۲۰ درصد از بودجه آموزشی خود را از محل درآمدهای مستقل تأمین کنند.

اعتباربخشی آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی
وی در ادامه به سامان‌دهی اعتباربخشی برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های علوم پایه، پزشکی عمومی، داروسازی، دندانپزشکی، تخصص، فوق‌تخصص، آموزش مجازی و آزمون‌های الکترونیکی اشاره کرد و گفت: این فرآیند از گذشته آغاز شده و با به‌کارگیری مدیران برجسته‌ای مانند دکتر چنگیز و همکاری دانشگاه‌ها، به‌صورت جدی ادامه دارد. در تیرماه، قصد داریم برنامه‌ریزی هماهنگ و مشترکی برای اعتباربخشی آموزش و درمان در سطح دانشگاه‌ها اجرا کنیم.

اقدامات عملیاتی در سطح مناطق دانشگاهی
تشکیل کمپ‌های تخصصی، تصویب استانداردها، توانمندسازی ارزیابان درمانی از دانشگاه‌ها، سامان‌دهی رشته‌های علوم پزشکی در مناطق مختلف، بررسی وضعیت دانش‌آموختگان، بازنشستگان، مهاجرین، کمبودهای نیروی انسانی، و تخمین هزینه‌های تمام‌شده از دیگر برنامه‌های در دست اجراست.
در این برنامه‌ها همچنین بررسی و تعیین نیازهای نظام سلامت در حوزه منابع انسانی، تحلیل زیرساخت‌های آموزشی موجود و مورد نیاز، و تصمیم‌گیری درباره رشته‌ها و مقاطع آموزشی، از دانشگاه‌ها خواسته شده تا با تهیه گزارش‌های دقیق، در تدوین سیاست‌ها مشارکت فعال داشته باشند.

توانمندسازی اعضای هیات علمی و فناوری‌های نوین آموزشی
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین بر توانمندسازی اعضای هیات علمی، کاهش مهاجرت یا عدم استقبال از جذب هیئت علمی در سال‌های اخیر، و استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی در حوزه‌های بین‌المللی‌سازی، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی تأکید کرد.

مرور برنامه‌های تحول آموزش پزشکی در دولت‌های مختلف
وی در پایان با اشاره به مرور برنامه‌های تحول آموزش پزشکی در دوره‌های دکتر لا ریجانی، دکتر حق‌دوست و دکتر باقری‌فرد خاطرنشان کرد: برخی از این برنامه‌ها اجرا شده و برخی نیاز به فعال‌سازی دارد. ۱۰ برنامه تحول در آموزش پزشکی در دستور کار قرار گرفته و با همکاری معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌ها به مرحله اجرا در خواهد آمد. بین‌المللی‌سازی آموزش، به‌عنوان یکی از منابع درآمدی مهم در برنامه هفتم توسعه، از محورهای مورد تأکید ماست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: