خبر فوری
۱۳:۲۱ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
تعداد‌بازدید‌: ۵۵

شاید تصور عمومی بر این باشد که چهار زانو نشستن روی زمین مضر است. اما به گفته متخصصان، چهار زانو نشستن روی زمین به تحرک و انعطاف‌پذیری بدن کمک می‌کند و موجب فعال‌ شدن عضلات شکمی می‌شود.

به گزارش مدنیوز به نقل از ایسنا، دکتر «کریستوفر بیس»، استادیار بخش فیزیوتراپی در دانشگاه پیتسبورگ، می‌گوید: اگر بخواهم از منظر تاثیر مثبت بر سلامت و وضعیت اسکلتی‌عضلانی بگویم، چهار زانو نشستن یا نشستن با پاهای ضربدری روی زمین،‌ بر دامنه حرکتی لگن، کمر و زانو تاثیر مثبتی می‌گذارد.

همچنین به گفته دکتر «جنیفر اوکانل»، متخصص فیزیوتراپی، چهارزانو نشستن عضلات همسترینگ، سه ماهیچه در ناحیه پشت استخوان ران را رها و شل می‌کند، در حالی که این عضلات هنگام نشستن روی صندلی سفت می‌شوند.

طبق توصیه کارشناسان این نوع نشستن برای افراد مسن‌تر هم مزیت‌های بسیار دارد، زیرا اگر این افراد بتوانند به‌راحتی روی زمین بنشینند و برخیزند، احتمال افتادنشان کمتر است و در صورت افتادن هم می‌توانند به راحتی دوباره بلند شوند.

با این حال کارشناسان می‌گویند که برای افزایش انعطاف‌پذیری نیازی نیست که حتما چهارزانو روی زمین بنشینید، می‌توانید روی کاناپه یا مبل هم به همین حالت بنشینید تا انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتتان را افزایش دهید.

به گزارش نیویورک‌پست، چهار زانو نشستن برای عضلات شکمی هم مفید است، زیرا وقتی تکیه‌گاهی برای کمر و پشتتان ندارید، مجبورید از عضلات شکمی و مرکزی بدنتان استفاده کنید. همچنین وقتی از روی زمین برمی‌خیزید، عضلاتتان بیشتر درگیر می‌شوند. متخصصان در این زمینه می‌گویند برخاستن از این وضعیت برای کل بدن مفید است و باعث تحرک لگن‌، زانو و همچنین قسمت مرکزی بدن می‌شود.

البته چهارزانو نشستن در کل روز به سلامت بدن کمک نمی‌کند. به گفته بیس، دلیلی دارد که ساعت هوشمندتان هر ۶۰ دقیقه یک‌بار هشدار می‌دهد تا از جایتان بلند شوید. برخی از این هشدارها به وضعیت بدن برمی‌گردند، برخی تنها برای چند حرکت ساده و سوزاندن اندکی کالری است، اما برخی از آنها از تغییر وضعیت بدن خبر می‌دهند.

علاوه بر این‌، نشستن روی زمین برای همه افراد مناسب نیست، به‌خصوص برای کسانی که ناراحتی‌های مفصلی دارند و همچنین افرادی که دوران نقاهت پس از جراحی را پشت سر می‌گذارند. متخصصان توصیه می‌کنند که دراین خصوص مانند دیگر کارهای مربوط به سلامت، حتما با متخصص بهداشت و سلامت یا فیزیوتراپ مشورت کنید.

برچسب ها: نشستن فیزیوتراپی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: