خبر فوری
۱۳:۰۹ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
تعداد‌بازدید‌: ۶۹

تحقیقات نشان می دهد که جوهر تاتو با تحریک تغییرات التهابی، ممکن است در ایجاد لنفوم نقش داشته باشد.

به گزارش مدنیوز به نقل از مهر از هلث دی نیوز، محققان سوئدی تاکید کردند که یافته‌ها زودهنگام هستند و باید مطالعات بیشتری برای تأیید هر گونه ارتباط بین خالکوبی و سرطان خون انجام شود.

«کریستل نیلسن» سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه لوند سوئد، گفت: «مردم احتمالاً می‌خواهند به بیان هویت خود از طریق خالکوبی ادامه دهند، و بنابراین بسیار مهم است که ما به عنوان یک جامعه بتوانیم از ایمن بودن آن مطمئن شویم. خوب است بدانید که خالکوبی می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد و اگر علائمی را تجربه کردید که فکر می‌کنید می‌تواند به خالکوبی شما مرتبط باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.»

در این مطالعه، تیم نیلسن پاسخ‌های پرسشنامه‌ای را که توسط تقریباً ۴۲۰۰ بزرگسال پر شده بود، بررسی کردند که حدود ۱۴۰۰ نفر از آنها بین سنین ۲۰ تا ۶۰ سال به لنفوم مبتلا شده بودند.

نیلسن در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «پس از در نظر گرفتن سایر عوامل مرتبط مانند سیگار و سن، متوجه شدیم که خطر ابتلاء به لنفوم در بین افرادی که خالکوبی شده بودند ۲۱ درصد بیشتر بود. لنفوم یک نوع سرطان خون نادر است و نتایج اکنون نیاز به تأیید و بررسی بیشتر در سایر مطالعات دارد.»

محققان پی بردند که اندازه یک خالکوبی از نظر کوچک یا بزرگ بودن تفاوتی در خطر لنفوم ایجاد نکرد.

نیلسن گفت: «ما هنوز دلیل این موضوع را نمی‌دانیم. تنها می‌توان حدس زد که یک خالکوبی، صرف نظر از اندازه، باعث ایجاد التهاب با درجه پایین در بدن می‌شود که به نوبه خود می‌تواند باعث سرطان شود. بنابراین تصویر پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا فکر می‌کردیم.»

او توضیح داد: «ما می‌دانیم که وقتی جوهر خالکوبی به پوست تزریق می‌شود، بدن آن را به عنوان چیزی خارجی که نباید وجود داشته باشد تعبیر می‌کند و سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود. بخش بزرگی از جوهر به دور از پوست، به غدد لنفاوی که در آن رسوب می‌کند، منتقل می‌شود.»

گروه‌های نیلسن قصد دارند مطالعات بیشتری در مورد اینکه آیا خالکوبی ممکن است با اشکال دیگر سرطان ارتباط داشته باشد یا خیر، انجام دهند.

برچسب ها: تاتو سرطان خون
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: