خبر فوری
۰۹:۲۹ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
تعداد‌بازدید‌: ۲۶۱

بررسی‌ها بیانگر این است که ورزش‌کردن بر عملکرد روده اثر می‌گذارد و به بهبود «میکروبیوم» کمک می‌کند.

به گزارش مدنیوز به نقل از ایسنا، به طور قطع، ورزش برای قلب، عضلات و سلامت روان مفید است. ورزش‌کردن برای سلامت روده نیز مفید ارزیابی می‌شود و سبب بهبود میکروبیوم، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی و کمک به پیشگیری از یبوست می‌شود.

میکروبیوم روده، نام انواع میکروارگانیسم‌های دستگاه گوارش است که عمدتاً در روده وجود دارد. این میکروب‌ها شامل باکتری‌های مفید و مضر هستند که بر موارد بسیاری از هضم غذا تا خطر طولانی‌مدت بیماری و روند بهبودی یا بدتر شدن بیماری تأثیر می‌گذارند. خوردن و آشامیدن نیز بر میکروبیوم تأثیر می‌گذارد. بررسی‌ها بیانگر این است که ورزشکاران و افرادی که به طور منظم فعالیت می‌کنند، میکروبیوم‌های روده سالم‌تری نسبت به افراد کم‌تحرک دارند.

محققان معتقدند ورزش نه تنها تعداد میکروب‌های مفید در میکروبیوم را افزایش می‌دهد بلکه سبب افزایش تنوع میکروبیوم می‌شود. میکروبیوم‌های متنوع‌تر ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده و حتی دیابت را کاهش دهد.

در صورت ابتلا به یبوست ممکن است تحرک، حتی فقط یک پیاده‌روی ساده، بتواند به عملکرد سیستم گوارشی بدن کمک کند. ورزش، ماهیچه‌های روده را تحریک می‌کند و «زمان انتقال» مدفوع را کاهش می‌دهد. مدفوع‌هایی که سریعتر از طریق روده شما حرکت می‌کنند، نرم‌تر و راحت‌تر دفع می‌شوند. بهترین ورزشی که با افزایش سن به منظور پیشگیری از یبوست می‌توان انجام داد، فعالیت‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، رقصیدن، دویدن و شنا است. برخی از حرکات یوگا نیز باعث تحریک هضم می‌شوند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ورزش‌کردن، خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی را کاهش می‌دهد. نتایج برخی مطالعات بیانگر این است که ورزش می‌تواند بر کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، روده بزرگ و مری اثرگذار باشد. ورزش، سرعت هضم را بیشتر می‌کند و دستگاه گوارش کمتر در معرض مواد سرطان‌زای موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها قرار می‌گیرد. ورزشکارانی که به صورت منظم فعالیت دارند، ممکن است در معرض خطر کمتری برای بیماری التهابی روده و دیورتیکولوز باشند، اگرچه که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

بدیهی است که یک تمرین نمی‌تواند میکروبیوم روده را بهبود بخشد، از یبوست جلوگیری کند و بیماری را رفع کند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که ورزش‌کردن را آغاز کرده‌اند تغییرات مثبتی در میکروبیوم‌ها داشته‌اند. اما این تغییرات تا حد زیادی از زمانی که افراد از ورزش کردن دست کشیدند، ناپدید شده است. با توجه به این شرایط، قرار گرفتن ورزش در برنامه روزانه توصیه می‌شود.

مصرف سبزیجات و میوه فراوان، محدود کردن غذاهای فرآوری شده، مصرف پروبیوتیک و پرهیز از مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک به تقویت روده کمک می‌کند.

برچسب ها: ورزش سلامت روده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: