
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش تعداد پذیرش دانشجویان پزشکی از ۸ هزار به ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سال جاری، گفت: این موضوع به عنوان یک آسیب مطرح است و با توجه به انبوه پذیرش دانشجویان پزشکی، مشکلات زیادی در ارایه خدمات آموزشی داریم.
به گزارش مدنیوز، سیدجلیل حسینی در نشست خبری خود به مناسبت بیست و ششمین همایش علوم پزشکی و هجدهمین جشنواره شهید مطهری در ستاد وزارت بهداشت، بیان داشت: طی بخشنامهای در بهمن سال گذشته از روسای دانشگاهها درخواست شده رییس "کمیته آسیب به خود" در دانشگاهها باشند و به مسائل مربوطه شخصاً نظارت و رسیدگی کنند.
آموزش پزشکی متحول میشود
وی با بیان اینکه تحول آموزش پزشکی در دستور کار برنامههای امسال قرار گرفت، گفت: امسال با تشکیل کارگروهی بحث سیر تحول آموزشی را در سه دولت گذشته بررسی کردیم و با توجه به راهبردهای این معاونت اعم از کیفیت، عدالت و تسهیل گری، اقدامات تحولی آموزشی را نهایی کردیم که عبارتند از: ارتقای اخلاق پزشکی و حرفهای، اقتصاد و بهره وری علوم پزشکی، توسعه فناوریهای نوین و هوشمندسازی، بازنگری برنامههای آموزشی در رشتههای علوم پایه پزشکی، مرجعیت علمی و آینده نگاری، ارزیابی و نظارت بر پیامد رشتههای علوم پزشکی و ماموریت گرایی و آمایش سرزمین.
حسینی اظهار کرد: برای این برنامهها کارگروهها مشخص و وظایف آموزش پزشکی برای ارتقای کمی و کیفی و توسعه آموزش پزشکی تدوین شده است.
تشکیل "کمیته آسیب به خود" در دانشگاهها
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از مشکلات بحث آسیب کادر درمان به خود است که بخشنامهای ۲۰ بهمن سال گذشته به روسای دانشگاههای علوم پزشکی ارسال شد تا وضعیت کادر سلامت را بررسی کنند.
وی با بیان اینکه از روسای دانشگاههای علوم پزشکی دانشگاهها خواستیم میزان افسردگی روحی و روانی کادر درمان را طبقه بندی و به این مسائل رسیدگی کنند، گفت: سعی داریم با رفع مشکلات، بحث آسیب به خود را در دستیاران و پرسنل حوزه سلامت به حداقل یا صفر برسانیم.
وی تاکید کرد: از نظرات سازمان نظام پزشکی، انجمن روانپزشکان و سایر نهادها در کمیته آسیب به کادر سلامت استفاده میکنیم و در این کمیته گزارشات دانشگاههای علوم پزشکی را بررسی کرده و اقدامات تسهیل گری انجام میدهیم تا این موضوع را امسال به حداقل یا صفر برسانیم.
معضلات افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو
حسینی با اشاره به افزایش تعداد پذیرش دانشجویان پزشکی از ۸ هزار به ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سال جاری، گفت: این موضوع به عنوان یک آسیب مطرح است و با توجه به انبوه پذیرش دانشجوی پزشکی مشکلات زیادی در ارایه خدمات آموزشی داریم، هنوز بودجه ۳۷ هزار میلیارد تومانی در این زمینه محقق نشده و امکانات کم است در حالیکه کلاسهای درس شلوغ بوده و این شرایط به کیفیت آموزش آسیب وارد میکند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: امسال حدود سه هزار و ۴۰۰ ورودی دندانپزشکی و ۱۶ هزار و ۵۰۰ ورودی پزشکی عمومی به دانشگاهها خواهیم داشت و برای سه سال آینده همین آمار پذیرش خواهند شد، اما رشدی نخواهد داشت.
وی افزود: در حال حاضر برای رشته دندانپزشکی کمبود استاد و یونیت داریم و هنوز اقداماتی در این زمینه انجام نشده است.
حسینی در پاسخ به کمبود پزشک تصریح کرد: حدود ۱۰۰ هزار پزشک عمومی در سایت سازمان نظام پزشکی و حدود ۹۰ هزار پزشک عمومی نیز در حال تحصیل هستند که همین تعداد از میزان شاخص برنامه هفتم بالاتر است.
وی در پاسخ به این پرسش که توزیع پزشک در کشور عادلانه نیست، گفت: فارغ التحصیلان پزشکی با توجه به شرایط اقتصادی ایجاد شده حاضر به طبابت در مناطق مختلف نیستند.
وی تصریح کرد: البته دولت بودجه خوبی برای به کارگیری پزشک عمومی در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع پیشنهاد کرد که پس از اعلام آن، استقبال خوبی را شاهد خواهیم بود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت جایگاه ایران در تولید مقالات هوش مصنوعی رتبه دوم در منطقه بیان کرد و یادآور شد: هوش مصنوعی آینده علم در دنیا است و دانشگاههای علوم پزشکی اهداف مشخصی را در تکنولوژیهای نو در آموزش دارند و بحث هوش مصنوعی در برنامههای تحول آموزش پزشکی نیز پیگیری میشود تا از این روشها در حوزه آموزش کار کنیم.